fredag 27 januari 2012

Recept en dyslektikers mardröm


Julen(som nu är över för denna gång) är en jobbig tid för mig som dyslektiker. Många recept ska läsas och där är det så himla lätt att läsa fel och gör man det blir det så himla fel. Minns en gång i skolan då jag läste fel i ett recept och resultatet blev där med inte så bra. Min lärare blev arg och frågade om jag var dum i huvudet, det var väl inte så svårt att läsa innantill. Jo, om man är dyslektiker är det de. Men jag visste inte då att jag var dyslektiker, jag trodde bara att jag var dum i huvudet och det har hängt med länge.

2 kommentarer:

  1. Dum i huvudet - hur kan en lärare bara säga så till en elev, oavsett vad eleven sagt eller gjort!!

    Som en färgblind pojke som av sin lärare fick höra att "matte är inte din grej", för att han inte kunde räkna de röda och gröna äpplena rätt... Idag är han framgångsrik ingenjör med matte som specialitet.

    Visst, det är inte lätt för lärare att ha koll på alla åkommor man kan lida av, men de borde aldrig, ALDRIG, säga till en elev att de är dåliga.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med att man aldrig ska säga att någon är dålig. Detta har följt med mig hela livet och gör än i dag. Sår lälker men ärren finns kvar.

    SvaraRadera