fredag 30 mars 2012

Oförstående människor

Va tråkigt det är med människor som inte observerar mer än sitt eget perspektiv. Jag har börjat läsa matte(igen). Så satt jag med en uppgift som handlade om ekvationer och variabler och jag fick bara inte ihop hur jag skulle lösa uppgiften. Jag visste att jag skulle göra en formel men jag visste inte vad jag skulle använda för variabler osv. Så jag kallar på läraren och hon tittar frågande på mig. Jag säger att jag behöver hjälp att jag förstår att jag ska göra en formel men inte med vad och hur. Då förklarar hon hur, men inte vilken variabel osv jag ska använda. Jag frågar då vilken variabel jag ska använda mig av, då tittar hon helt oförstående på mig igen. Sen säger hon -men det står ju att du ska använda n. Precis som om jag är du i huvudet! Då berättar jag för henne att jag har läst uppgiften flera gånger men inte sett att det stått n, sånt kan hända sa jag för jag är dyslektiker. Då gick hon bara där i från, utan att säga nått. Suck! Är det konstigt det är jobbigt att vara dyslektiker när människor är så oförstående?

4 kommentarer:

  1. Men SUCK!!!
    I och för sig inte lätt för henne att förstå vad du frågar om, när det redan står i uppgiften, men när du förklarar varför du inte förstått det så behövde hon ju inte bara vända ryggen till. Oförskämt och taskigt.

    SvaraRadera
  2. Kan du inte få uppgifterna upplästa för dig istället? Det borde väl finnas möjlighet till det i en stad som Malmö!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att du skall tala om för rektorn och lärarna att du har Dyslexi för skolan har skyldighet att ge dig extra hjälp och stöd.Om du inte redan har ett intyg så bör du skaffa det. Och har du CSN bidrag så får du också stöd där ifrån. Att få frågorna upplästa är jättebra!
    Stå på dig och lycka till med studierna.
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  4. Jag har rätt till hjälp, har precis börjat bara så jag har inte hunnit prata med dem som är ansvariga än. Tänkte hinna dit nästa vecka.

    I vilket falla som helst så även om det stod i uppgiften att man skulle använda sig av något o sen jag missar det så kanske man som lärare borde säga något när man upptäcker att man uttryckt sig klantigt, i stället för att bara gå sin väg?

    SvaraRadera