tisdag 1 oktober 2013

Hjälpa till men gick inte så bra

Nu händer mycket på en gång. Det är ju så att jag för ca en månad sedan började läsa på högskolan.

Just nu, kanske sen med, har det vart fullt upp och miljoner saker att göra. Som tex låne ID så att jag kan låna talböcker, samt gå på talboksgenomgång, skaffa hjälpmedel(Som tex talsyntes och skrivprogram) så att man som dyslektiker kan fungera ordentligt under utbildningen.

För nu har jag blivit äldre och klokare och tar det handen som man räcker mig, istället för att tänka att jag fixar det själv, det går nog ändå.

I alla fall så var jag på hjälpmedelsgenomgång här förra veckan, det var jätte bra på alla sätt och vis men en sak under genomgången fastande i mitt sinne. Mannen som jag gick igenom sakerna med försökte när vi tittade på ett av stavnigsprogramen gå igenom en simpel(tyckte han) regel vad det gällde särskrivningar. Detta då jag yttrat mig om att jag hade så svårt att veta eller se när man skulle särskriva eller inte osv. Nå väl ha förklarade för mig att om betoningen låg på första stavelsen skulle det inte skrivas i sär, men om betoningen låg på den sista stavelsen skulle de skrivas i sär( Tror det var så han sa i alla fall).

Då försökte jag förklara för honom att det inte spelade någon roll för mig om han förklarade det, även om det var snällt av honom att försöka hjälpa mig, för jag har ingen automatiserad avkodning och har väldigt svårt om ibland till och med till helt omöjligt att ljuda ut ord, hur ska jag då höra betoningen, vart den ligger? Jajja det kanske inte är så lätt för en icke dyslektiker att förstå sådant.

1 kommentar:

  1. heja dej! Som läser på högskolan. Där får man mycket hjälp och får förståelse för vårt handikapp.

    SvaraRadera